Styrketræning i Galten CK

  • Udskriv

Kære medlem

Kunne du tænke dig at komme godt igennem vinteren og være godt kørende fra starten af næste sommersæson? Hvis svaret er ja, skulle du overveje at gå til styrketræning. Brug eventuelt lidt mindre tid på Indoor Cycling, og brug lidt ekstra tid på styrketræning.

Alle videnskabelige undersøgelser dokumenterer og praktiske erfaringer viser, at den rette form for styrketræning er meget gavnlig for stort set alle der dyrker idræt på det ene eller andet plan.

For cykelryttere er det dokumenteret, at styrketræning har meget stor gavnlig indflydelse bl.a. på:

  • Generel udholdenhed i alle trænede muskler, sener og led
  • Langt større styrke i alle trænede muskler, sener og led
  • Langt bedre koordinering af aktiviteterne mellem hjerne og muskler
  • Langt mindre risiko for overbelastningsskader
  • Meget større og hurtigere aktivering af muskelcellerne i f.eks. lårmuskler

Erling og undertegnede har lavet et program, som forhåbelig kan inspirere dig til at tage fat på styrketræning. I dokumentet er der beskrevet en række øvelser, der dels retter sig mod de muskler vi bruger mest som cykelryttere, men også de muskler vi normalt ikke får trænet, men som vi kan have stor gavn at træne specifikt.

Træningsprogram

I dokumentet er der et oplæg til, hvordan et program kan være de kommende ca. 2 måneder, hvor der primært er fokus på at forberede kroppen på den styrketræning der vil være i de resterende 3 - 4 måneder af vintersæsonen. Oplæg til træningspas for de sidste 3 - 4 måneder vil blive publiceret senere.

Er der interesse for at vi laver en klubaften, hvor vi kan fortæller mere omkring styrketræning for cykelryttere, så send mig en mail på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. , så ser vi, om der er basis for at afholde en klubaften med styrketræning som tema.

Venlig hilsen
 Torben Henriksen