Holdinddeling

"Lige børn leger bedst"

Det er med dette gamle dansk ordsprog i baghovedet, at vi i Galten CK opdeler rytterne på forskellige hold. Det er målet for Galten CK, at I alle får en så god cykeloplevelse som overhovedet muligt. Vi inddeler jer i så homogene hold som muligt - fysisk og teknisk, så I alle hver især får en god tur, samtidig med at holdet som helhed også får en god tur. Det er en balanceakt, men vi gør vores bedste for at det skal lykkedes. Alle træningsture i Galten CK bliver planlagt og ledet af uddannede Kaptajner/trænere, der har ansvaret for at turene gennemføres på den mest sikre og bedst mulige måde – for jeres skyld og alle andre trafikanters.

Kaptajnen/træneren er overordnet ansvarlig for, at I alle på holdet cykler efter klubbens adfærdskodeks, men du er selv ansvarlig for din egen adfærd i forhold til klubbens adfærdskodeks:  

"Jeg kører ordentligt"

 

Ud fra din egen træningstilstand, dagsform, lyst og evner, skal du selv finde ud af, hvilket hold du vil køres på den pågældende dag. Er du i tvivl, så tag en snak med Kaptajnerne/trænerne.

Af hensyn til sikkerheden, forsøger vi at begrænse det enkelte hold til max. 15 - 16 ryttere. Er der flere ryttere til 1 hold, vil vi opdele dette hold yderligere i 2 mindre hold, der kører den samme tur, men med 200 - 300 m. afstand. Hold 2 bliver ledet af en frivillig Løjnant/hjælpetræner, der udelukkende  skal sikre, at hold 2 ikke kører for tæt på hold 1.

Vi opdeler jer i følgende hold.

H1 - Det sociale hold

Generelt

Hvis du er mest til en hyggelig og relativ rolig cykeltur, så er H1 det rigtige for dig at cykle sammen med. På H1 er der primært fokus på, at du alle får en god fælles oplevelse på cyklen og at der samtidig er mulighed for at I får snakket lidt sammen. Der er naturligvis også fokus på, at du kommer ud at cykle nogle længere ture efter som sæsonen skrider frem, men det er ikke de fysiske træningsaktiviteter der er i primær fokus på H1. 

Træning

På H1 er der ikke egentlige fysiske træningsøvelser, men eftersom vi bor i et område, hvor der er relativt mange bakker, vil der undervejs på de enkelte ture komme strækninger, hvor det er muligt at få pulsen godt i vejret. På H1 er der primær fokus på, at du bliver en god cykelrytter, der teknisk set har styr på cyklen, så du kan cykle sikkert sammen med de øvrige på holdet.

I starten af sæsonen kører H1 omkring 1 - 2 timer på hver tur. Hastigheden er generelt ikke specielt høj, men i løbet af sæsonen, hvor alle kommer i lidt bedre form, bliver turene lidt længere, og normalt vil hastigheden stige lidt også. Når vi er kommet hen på sommeren, kan turene om søndagen godt være på 2 – 3 timer+, afhængig af vind og vejr, og afhængig af, hvad den enkelte Kaptajn synes er fornuftigt og rimeligt på den pågældende dag.

Deltagere

Hvis du er helt nybegynder, og gerne vil prøve kræfter med det at være i en cykelklub og du samtidig ikke kender dit cykelmæssige niveau, vil Hold 1 være det rigtigt hold for dig at starte på. Får du lyst til at være endnu mere aktiv på cyklen og træne endnu mere, kan du f.eks. begynde at cykle med H2. 

H2 - De mere aktive

Generelt

Hvis du ønsker at træne lidt mere målrettet, men samtidig også have en sikker og god social tur, er det H2 du skal cykle sammen med. På H2 er der både fokus på at komme i bedre form, og fokus på, at du skal have en god social oplevelse. 

Træning

På H2 vil der af og til være egentlige specifikke træningsøvelser, hvor den enkelte rytter på individuel basis, kan få udfordret sig på sin cykelfysik. Pulsen kommer op i ”det røde felt” af og til, så engang imellem vil du opleve, at det kan være lidt hårdt at cykle. Eftersom sæsonen skrider frem, bliver træningsturene længere og længere. Lidt hen på sæsonen, vil turene kunne komme op på 80 – 100 km., og senere på sæsonen vil turene kunne være endnu længere. 

Deltagere

Deltagerne på H2 har oftest cyklet en del år, og har en god erfaring med at træne målrettet imod deltagelse i diverse indenlandske og udenlandske cykelmotionsløb. Adskillige på holdet træner mere eller mindre hele året rundt, så generelt er deltagerne på holdet i rigtig god form.  

H3 - Dem der træner mest

Generelt

Hvis du ønsker at træne seriøst og målrettet, så er det H3 du skal cykle samen med. På H3 er der primært fokus på at træne sig i bedre og bedre form i løbet af sæsonen. Der er naturligvis også fokus på at deltagerne på holdet skal have en sikker og hyggelig træningstur, men det er træningen der er fokus på

Træning 

På H3 er der fokus på både den fysiske og tekniske træning. Holdet kører langt og ofte stærkt, så det kræver en hel del tekniske færdigheder at køre på holdet når det går stærkt. 

I løbet af sæsonen bliver træningsturene længere og længere og hastigheden vil generelt være temmelig høj. Eftersom sæsonen skrider frem, vil en træningstur på en hverdagsaften godt kunne være på 80+ km., og en søndag, kan træningsturen godt være på mellem 100 og 130+ km. der trænet på individuel basis.

Træningsturene kan indeholde målrettede intervaller, hvor rytterne bliver presset maksimalt på alle fysiske og mentale parametre. 

Deltagere

Deltagerne på H3 deltager typisk i flere indenlandske og udenlandske motionscykelløb i løbet af sæsonen, og der kan arrangeres specielle træningsture, hvor der bliver cyklet op til 200 km.  

Deltagerne på H3 cykler og træner generelt det meste af året rundt. I løbet af sæsonen træner deltagerne på H3 oftest 3 – 4 gange ugentligt, og en del af træningen foregår ved individuel træning. Det betyder, at deltagerne på holdet generelt hele året er i meget god form.

 

Yderligere information