Pastype - Forhjulslir
BeskrivelseDenne øvelsen er velegnet som den første øvelse efter opvarmning. En relativ nem øvelser til at få intensiteten op på 80 - 85 % af max.

Rytterne sammensættes 2 og 2, så styrkeforholdet en ensartet. De stærkeste ryttere sendes afsted til sidst.

Øvelsen egner sig som differentieret træning, idet rytterne sammensættes ud fra styrkeforhold, og skal "kæmpe imod" en nogenlunde lige stærk rytter.

Øvelsen går ud på, at de 2 ryttere, over en strækning på 1½ - 2 km., hele tiden presser hinanden ved at køre lidt foran den anden og derved presser den anden til at øge farten en lille smule. Rytterne skal hele tiden cykle ved siden af hinanden.

Husk at fortælle hvor øvelsen slutter.

Ruten må gerne være lidt kuperet og i modvind, dog ikke for lange og stejle bakker.
Variation
KaptajnrolleKaptajnen/træneren sender rytterne afsted 2 og 2 med 10 - 20 sekunders mellemrum, så der er rimelig afstand mellem de enkelte hold. Kaptajnen/træneren kan enten cykle med det sidste hold og ligge på hjul, eller selv cykle med som det sidste hold. Det afhænger af Kaptajnens/trænerenes stykre.
Deltagere 2 - 30
Sekvens 500

Yderligere information