Nyheder Galten CK - 2009:

(Tips: for at forstørre teksten - hold "Ctrl" knappen og tryk "+" knappen en eller flere gange.

21-06-2009

Stor interesse for GCK enkelstart

Torsdag d. 18. juni afholdte GCK for 2. år i træk klubmesterskaberne i enkelstart. Sidste år blev mesterskaberne kørt som en enkelstart på 29 km rundt om Mossø - det havde vi stor succes med, hvor omkring 30 deltagere deltog.

Planen var, at løbet skulle afholdes på samme tid i år - den 2. sidste torsdag i juni og selvfølgelig på strækningen rundt om Mossø, som er ideel til enkelstart.

Et større anlægsarbejde i Alken satte dog en stopper for disse planer, da Alken er totalt gravet op. I stedet fandt jeg frem til en rundstrækning, hvor lokalområdet kunne blive en del af ruten (det havde vi manglet sidste år). Rundstrækningen på 13,5 km skulle gennemkøres 2 gange, så knap så langt som sidste år.

Jeg kan allerede afslører nu, at den samme strækning med stor sandsynlighed vil blive benyttet igen næste år (sæt kryds i kalenderen torsdag d. 17. juni 2010), da den vakte stor begejstring hos deltagerne og samtidig fik vi god mulighed for, at eksponerer klubben i lokalområdet. Fremmødet af tilskuer var ligeledes rigtig flot, mange fandt vej til målområdet ved OK tanken i Skovby.

37 motionsryttere gennemførte enkelstarten - her i blandt 4 af klubbens ungdomsryttere, der dog kun skulle køre én omgang. Der blev gået til mesterskaberne med stor seriøsitet af de fleste - der var lidt nerver og spænding på i start/målområdet inden de enkelte ryttere blev sendt af sted med 1 minuts mellemrum. Mange viste sikkert, at de næppe havde mange chancer for, at vinde mesterskabet, men her var en god mulighed for, at prøve sine kræfter af og sammenligne dem med de andre deltagere fra klubben. For andre var udfordringen, at undgå at blive hentet af bagfra komne ryttere. 

En strid modvind fra Hørslev ind mod målområdet i Skovby gjorde det til en hård udfordring for alle deltagerne, men alle gjorde det rigtig flot og gav den hele armen. Ude på ruten tog "motorcykel 1" en hel del billeder af deltagerne -ført af Skipper med konen Pia bag på. På et andet strategisk sted, havde Jan Jelle placeret sig med kameraudstyr, således der her blev taget rigtig mange gode billeder. I målområdet blev der ligeledes taget en lang række billeder - i alt knap 400 billeder af deltagerne.


Finn Blaavand på ruten.

Hvordan gik det så? Den hurtigste rytter var Jimmy Jakobsen, som gennemførte de 27 km med 36 km/t, men det var ikke nok til at slå "gamle John", der i kraft af sine 71 år havde nogle flere bonus-minutter at trække fra. John gentog herved mesterskabet fra sidste år, da han gennemført de 27 km med et snit på 31,5 km/t. Det må siges at være et absolut fortjent mesterskab, jeg tror antallet af ryttere i Danmark på over 70 år, der kan gennemføre ovenstående enkelstart med over 30 km/t i snit kan tælles på én hånd.

Hos kvinderne var Jane en endnu mere overlegen mester i enkelstart - her var ikke andre der kunne komme i nærheden af Janes tid.


Målområdet.

Efterfølgende stod den på pølser og sodavand i målområdet. SuperBrugsen i Skovby var sponsor med et par kasser coca cola. Søren Morbjerg lagde sin gas-grill til, således, at Søholt kunne lege grill-mester.
Ligeledes en stor tak til Anne, som registrerede mellem og sluttider på alle deltagerne - hun har næppe fået set ret meget cykling, samt til Birte, som var "starter" for deltagerne, samt fik presset de sidste kræfter ud af deltagerne med sine entusiastisk opbakning til deltagerne på de sidste meter. Birthe havde traditionen tro stået for kaffe, the og kage til de fremmødte.


nr. 3 Finn Knudsen, nr, 2 Jimmy Jakobsen, nr. 1 John Rohde Jensen og nr. 1 hos kvinderne Jane Abeløe Thomsen.

En tak til den "ukendte" kvinde, der på sikker vis fik deltagerne sikkert igennem krydset ved Lyngbygård.
Et enkelt uheld var vi dog ikke forskånet for - jeg har modtaget følgende mail fra Casper Bundgaard-Laursen, som mistede en hel del tid på den sidste omgang - og det var der en grund til:

Eneste forslag jeg har hvis vi vælger at bruge Skovby-banen til enkeltstart fremover, er, at der stilles en GCK hjælper ned i venstre svinget efter bakken ud af Herskind, så bilerne holder til deres højre (sig til hvis jeg skal uddybe hvor jeg mener). Jeg var desværre nede og ligge i rabatten/asfalten der idag da en modkørende bil trak helt over i min side i svinget og der kun var rabatten tilbage til mig - min cykelhjelm reddede hovedet (der skal en ny til) og jeg fik nogle knubs rundt omkring, men værre gik det heldigvis ikke...

Næste år skal vi have gjort noget mere for sikkerheden - jeg havde efterlyst hjælpere til dette formål i år, men det gav desværre ikke resultat. Det skal vi have afklaret - i værste fald kan vi blive nød til, at finde en anden mere sikker rute, da sikkerheden for de deltagende rytter 1. prioritet frem for en måske mere publikum venlig rute.
Vi vil ligeledes undersøge muligheden for højtaleranlæg ved målområdet, således flere informationer kan gives til publikum - eksempelvis mellemtider, hvem der kører forbi/i mål m.m..
Et stort digitalt ur vil ligeledes bliver "eftersøgt".

/Ib Meineche




 

 
  .