Nyheder Galten CK - 2010:

(Tips: for at forstørre teksten - hold "Ctrl" knappen og tryk "+" knappen en eller flere gange.

08-01-2010

Frostvæske



Når vi som cykelmotionist bliver angrebet af sommerens varme, er vi ikke i tvivl om, at der skal masser af væske til, da du sveder meget væske ud. Det fleste har også smertelig erfaret, at bare et mindre væsketab, kan nedsætte ydeevnen betragtelig.

Når det er koldt har undertegnede og mange andre den tendens til, at drikke langt mindre - men ifølge en artikel de bringer i januar-udgaven af "Aktiv træning" skriver de, at væskebehovet er næsten de samme, da vi udånder meget mere væske i kulden. 

Hvor meget du skal drikke er afhængig af intensiteten af træning - hvis du eksempelvis kører en rolig træningstur, skal du drikke mellem 0,5 og 0,75 L i timen - om sommeren vil mængden ligge på  mellem 0,75 og 1,0 L i timen.

En anden ting mange ikke er opmærksom på er, at kulde øger dit sukkerbehov. Når det er koldt, fyrer kroppen gevaldigt op under kedlerne for at producerer kropsvarme, der forhindre nedkøling. Til den proces skal der bruges sukker. Hvis din træningstur er på en time eller der over, skal du have tilførelse af energi - om sommeren er tommelfingerreglen omkring 2 timer inden det er nødvendig med energi.

Energien kan eksempelvis tilføres igennem energidrik eller energibarer.

Det største problem med vejret lige nu er måske, at holde flaskerne frostfrie - det kan dog ikke anbefales, at benytte frostvæske.

God tur.

/Ib Meineche


 

 

 
  .